În ultimii ani, am fost martorii unei schimbări în privința comportamentului consumatorilor, care, încurajati și de evoluția tehnologică, se orientează tot mai mult spre soluțiile digitale ce le sunt puse la dispoziție. Motivele sunt diverse, cele mai importante fiind eficiența unor astfel de sisteme. Mai amintim posibilitatea de a centraliza diferite aspecte ale vieții cotidiene și, nu în ultimul rând, confortul generat de astfel de soluții oferite de banca viitorului și era digitală.
În acest context al digitalizării a cât mai multor aspecte ale vieții noastre, precum și schimbarea în comportamentul consumatorului obișnuit, este de înțeles interesul pe care băncile tradiționale l-au acordat și îl acordă în continuare schimbărilor și transformărilor în modul de operare al acestora. Sistemele și infrastructura internă și, desigur, serviciile și produsele financiare pe care le oferă consumatorilor, încet încet se pliază pe nevoia omului de rând.
Astfel, observăm un trend al băncilor tradiționale de a „împrumută ADN FinTech”, de a implementa soluții tehnologice, digitale în ceea ce privește diferite aspecte sau etape ale fenomenului bancar. Dar cu toate acestea, transformarea digitală a acestor bănci ar trebui privită mai mult decât că un simplu trend. Ar trebui privită că o reală nevoie a acestora și a business-ului pe care îl practică. În acest context, desigur, apar diverse provocări pe care băncile tradiționale, precum și toți ceilalți “actori” de pe piața financiară din România, trebuie să le depășească pentru a implementa aceste noi tehnologii într-un mod „sănătos” și eficient.
Indiferent de modul în care aleg să „importe ADN de FinTech”, băncile trebuie să aibă în vedere unele provocări atât dintr-o perspectiva comercială, de business, cât și dintr-o perspectiva legală mai ales dacă vor să se alinieze trendului de banca viitorului și era digitală.
Viitorul in era digitală
Rămâne de văzut modul și măsură în care băncile tradiționale vor alege să se transforme digital sau, după caz, vor finaliza acest proces de transformare. Având în vedere beneficiile pe care le presupune o astfel de transformare implementată într-un mod adecvat, consider că acesta va fi unul dintre factorii care v-a decide cum va evolua piață bancară în viitor. Astfel, ne putem aștepta că pe parcursul anului 2020 (precum și în următorii ani) să vedem o activitate intensă și accelerată și o atenție sporită în legătură cu acest segment de piață. Băncile vor căuta să inoveze în aspectele care contează, pentru a nu rămâne în urmă evoluției pe care o observăm atât în societate, cât și în modul de a face business.
Nicoleta Vermeșan
Consultant Financiar Property LAB
tel: 0375 780 320